7 redenen waarom ‘persoonlijk ondernemen’ een goed idee is

Je ziet het waarschijnlijk veel om je heen en hebt het gevoel dat je mee moet zwemmen met deze stroom: jezelf online zichtbaar maken. Je vraagt je misschien af of het de moeite waard is om daar tijd en energie in te steken. Je bedrijf loopt misschien nu al goed en je hebt het extra werk niet nodig. Maar ook dan is ‘persoonlijk ondernemen’ echt van deze tijd. Investeer nu in jezelf en jouw onderneming om daar later de vruchten van te plukken! En als je het goed doet, hoeft het niet veel tijd te kosten. Hieronder een aantal redenen waarom het loont om jezelf te laten zien als ondernemer.

1. Creëer vertrouwen

Als jij als ondernemer durft je kwetsbaar op te stellen en jouw persoonlijke verhaal durft te delen, leren je klanten je beter kennen en ontstaat er vertrouwen. Vertrouwen dat ze bij jou in goede handen zijn omdat ze het gevoel hebben je te kennen. En dus zullen ze ook sneller zaken met je willen doen.

2. Dichter bij jezelf blijven in jouw communicatie

Wanneer je met een vriend of vriendin praat heb je waarschijnlijk minder moeite om goed bij jezelf te kunnen blijven, dan wanneer je tegen je telefoon zit te praten voor een video. I get it. Soms kan je je zo laten leiden door alles wat er online gebeurt dat het lastig is om je eigen koers te varen. Maar als jij persoonlijke content maakt, kan je niet anders dan dicht bij jezelf blijven. Dan gaat het veelal vanzelf en ga je het ook voelen wanneer je daar wat van afwijkt.

3. Normaliseren

Misschien ken je de quote: ‘Every time you share a vulnerable side of yourself, you normalize it for someone else.’ Soms kunnen we denken dat we de enige zijn met de problemen of moeilijkheden waar we tegenaan lopen in het leven of in ondernemen. Maar zodra jij besluit dit te delen met de buitenwereld zal je zien dat je er echt niet alleen voor staat. En leer je andere (potentiële) klanten of ondernemers kennen waarmee je een waardevol netwerk opbouwt. Mensen die jou alleen maar een duwtje in de rug willen geven en in een goede flow terecht komt. Ze haken aan op jouw verhaal omdat ze zich er in herkennen.

persoonlijk-ondernemen-blog-ondernemerschap

4. Je ontvangt feedback

Uiteraard breng ik dit op een mooie manier. Er zullen altijd mensen zijn die het niet eens zijn met wat je doet of het niet mooi vinden. Maar dat is ook juíst goed om te weten. Zo krijg je als het ware feedback en leer je dat mee te nemen in jouw ondernemen. Op deze manier wordt het duidelijker voor jouw onderneming wie jouw ideale klant is. Een belangrijke basissteen voor veel aspecten van jouw business.

5. Langdurige relatie met jouw klanten

Omdat je op deze persoonlijke manier communiceert, bouw je ook een persoonlijkere band op met jouw klanten. Een duurzame band die langer houdbaar is dan een eenmalige uitwisseling van diensten.

6. Je trekt meer klanten aan

Omdat je steeds beter zal leren wie jouw ‘tribe’ is (dus jouw ideale klant), weet je ze steeds beter te vinden, weet je op welke content ze aanhaken en leer je meer klanten aan te trekken.

7. Meer tevreden en meer zelfvertrouwen

Niet alleen trek je meer klanten aan, ze passen ook beter bij jouw onderneming en werkwijze waardoor deze klanten ook tevreden zullen zijn. Tevredenheid van jouw klanten zorgt voor positieve reviews, die jou ook weer een boost met zelfvertrouwen geven om door te gaan. Een positieve cirkel waar je alleen maar van zult groeien!

persoonlijk-ondernemen-blog-ondernemerschap

Jezelf laten zien is helemaal niet ingewikkeld. Maar probeer het wel regelmatig te blijven doen, alleen dan zal het vanzelf als iets natuurlijks gaan voelen. En wees je er ook bewust van dat het niet altijd perfect hoeft. Ga er gewoon eens mee aan de slag en kijk eens wat voor reacties er terugkomen vanuit je omgeving. You got this!

Wat vind jij van persoonlijk ondernemen? Doe je het al? En waar struggel je misschien een beetje mee?

Vond je dit blog interessant? Dan zou ik het super tof vinden als je dit zou willen delen met jouw eigen netwerk. Bijvoorbeeld d.m.v. een Instagram story. Vergeet mij in dat geval niet te taggen (@reggy.photography) zodat ik jouw story ook kan delen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.