Mijn allergrootste passie is de interactie met ondernemers. Ik hoor van ze hoe ze vanuit een hobby, een passie, ooit begonnen zijn met hun bedrijf. Als iemand daar met vol enthousiasme over praat – ga ik volledig mee in die energie. En dan word ik óók enthousiast en heb ik direct zin om ze te helpen. Ken je dat? Ik had al een paar ondernemers voor dit blog mogen interviewen. En toen ik aan mijn volgers op Instagram vroeg welke andere inspirerende ondernemer ik zeker moest spreken, kwam ik uit bij Suzet van de Pluktruck. Ik nam een kijkje op haar website en Instagram. En wauw, wat maakt ook zij weer mooie dingen. Een inspiratiebron. En daarom een hele goede reden om haar even een berichtje te sturen.
Hoe het allemaal begon
Als klein meisje was Suzet al veel in de natuur te vinden en had ze altijd al een fascinatie voor bloemen. Toch was het niet haar eerste idee om daar op latere leeftijd iets mee te doen en besloot ze dus ook maar te starten met een andere opleiding. Zo lijkt het logisch om het ‘normale’ pad te volgen. Maar zoals ik dat al bij meerdere ondernemers heb gezien, kwam ze erachter dat dat niet voor haar was. ‘Ik besloot te starten met een opleiding communicatie. En werkte daarnaast als marketeer bij Tribes. Wat ik best prima vond, maar het bleef altijd wel kriebelen dat ik toch iets anders wilde doen.’
Op een vakantie op Kreta met haar twee zussen ontstond uiteindelijk het idee van Pluktruck, al was de naam er toen nog niet. ‘We lagen aan het zwembad en gingen fantaseren over wat onze ideale droombaan zou zijn, als we álles zouden mogen kiezen. Voor mij moest dat iets zijn met bloemen. Maar een bloemenwinkel was voor mij niet ideaal. Ik wilde wel de vrijheid ervaren als eigen ondernemer om bijvoorbeeld mijn tijd in te delen. Dat gaat niet met een winkel.’ Al snel ontstond er een brainstorm over wat het dan wel zou kunnen zijn. Het allereerste plaatje was een Volkswagen busje. Maar als startende ondernemer is het lastig om daar ineens de centen voor neer te leggen.
Terug in Nederland kon Suzet via via aan een oude bakfiets komen. Een oude bakfiets van Philips, die vroeger op het terrein in Eindhoven op en neer reed tussen kantoorgebouwen. ‘Het was wel echt een oud ding. En het kon wel een goede opknapbeurt gebruiken, maar zo is uiteindelijk de Pluktruck ontstaan.’ En de naam is uiteindelijk ook door één van haar zussen verzonnen. Dat klopte meteen.
Van alle markten thuis
Suzet gaat niet alleen met de Pluktruck op pad. Zeker nu de evenementenbranche stil ligt door Corona, staat dat even een beetje op pauze. Maar dat betekent niet dat Suzet niet inventief genoeg is om met nieuwe creatieve ideeën te komen. ‘Normaliter ga ik ook bij ondernemers langs om daar mooie boeketten neer te zetten. Denk bijvoorbeeld aan de horeca, een makelaarskantoor of een kapsalon. Daar staan bloemen natuurlijk super tof! En ik bezorg elke dinsdag en woensdag plukboeketten aan huis in Utrecht. Een fijne manier om jouw thuiskantoor of woonkamer op te vrolijken met een mooie bos bloemen.’ Daarnaast is Suzet vooral bruiloft florist. En is ze achter de schermen druk bezig met een hele toffe Instagram cursus om ervoor te zorgen dat jouw bos bloemen zo lang mogelijk mee gaat!
Droogbloemen
Toen ik het kantoor van Suzet in de binnenstad van Utrecht binnen liep, hingen er overal bloemen te drogen. Ook bloemen waarvan ik géén idee had dat je ze kon drogen. ‘Veel mensen gooien een bos weg zodra deze een beetje ‘af’ is. Maar dat is zó zonde! Je kan nog zoveel langer van je bloemen genieten als je ze even laat drogen’, vertelt Suzet. Hoe deze ondernemer echt vól passie praat over haar bloemen, vind ik echt heel erg tof om te zien. Zij geeft bloemen echt een tweede leven door er vervolgens een mooie krans van te maken of een droogboeket. Iets wat ze ook nog uit wil gaan leggen in die Instagram cursus die ik al even noemde.
Ondernemerstip: ‘Investeer in een goede basis’
Het gesprek met Suzet was heel erg tof. En ik kan nog wel uren met haar door blijven praten over haar bedrijf en het ondernemerschap. Als ik haar vraag wat zij graag had willen weten als tip vóór het ondernemen is ze daarin heel duidelijk: ‘Investeer in een goede basis. Niet dat ik alles 100% perfect had staan toen ik begon met de Pluktruck. Verre van zelfs. Maar het is zo belangrijk om een goede website en een professionele uitstraling te hebben. Te weten wat je wil vertellen, hoe je kan inspireren en waar je natuurlijk naartoe wil met je bedrijf. Investeer in een goede branding, goede website; een goede basis. En durf ook te investeren. Dan komt de rest vanzelf wel.’
Wil je meer weten wat Suzet allemaal aanbiedt met haar bedrijf de Pluktruck? Bekijk dan haar website en Instagram. En mocht je binnenkort gaan trouwen, dan kan Suzet samen met 5 andere experts jouw grote dag plannen. Uiteraard regelt zij alle prachtige bloemen voor je. Meer informatie daarover is te vinden bij Bon&Bon’s.
—
Vond je dit blog interessant? Dan zou ik het super tof vinden als je dit zou willen delen met jouw eigen netwerk. Bijvoorbeeld d.m.v. een Instagram story. Vergeet mij in dat geval niet te taggen (@reggy.photography) zodat ik jouw story ook kan delen.